Зв'яжіться з нами:

Що таке дебіторська заборгованість і як нею керувати

Дебіторська заборгованість – це борги компаній, фізичних осіб чи держави перед підприємством. Наприклад, якщо підприємство оплатило замовлений товар, а виконавець його не доставив, то він має дебіторську заборгованість.

Види дебіторської заборгованості

Існує така класифікація дебіторської заборгованості

  1. За способом погашення:

  • Товарна – дебіторська заборгованість, яка погашається товарами, послугами чи роботами;
  • Грошова – погашається коштами у певній валюті.
  1. За строками погашення:

  • Нормальна або звичайна дебіторська заборгованість – якщо час на сплату боргу ще не настав;
  • Сумнівна – сторона не виконала зобов’язання у зазначені в договорі строки і не надала жодних гарантій на подальше їх виконання;
  • Безнадійна – дебіторська заборгованість яка підпадає під впевненість, що борг не буде повернено, або за якою минув строк позивної давності.

Чим дебіторська заборгованість відрізняється від кредиторської заборгованості

Кредиторська заборгованість – це борг компанії перед юридичними чи фізичними особами. Кредиторська заборгованість зобов’язує компанію надати послуги, поставити товар чи виплатити кошти контрагенту.

Тобто, простіше кажучи, кредиторська заборгованість – це відповідальність підприємства перед контрагентами, а дебіторська – відповідальність контрагентів перед підприємством.  Також до кредиторської заборгованості відносяться і кредити.

Для прикладу, дебіторська заборгованість – це передплата контрагенту за надані послуги, позика співробітнику, а кредиторська заборгованість – це заборгованість по кредиту перед банківською установою, невиплата контрагенту за надані послуги та ін.

Як виникає дебіторська заборгованість

Дебіторська заборгованість виникає, коли, наприклад, контрагент відкриває магазин продовольчих товарів і домовляється з постачальниками про виплату по факту його реалізації. В цьому випадку контрагент має дебіторську заборгованість перед підприємством.

Багато компаній мають дебіторську заборгованість. Якщо контрагенти перевірені на надійність, то переживати не потрібно. Проте, варто детально вивчати питання боргів, щоб вони не стали безнадійними.


Робота з дебіторською заборгованістю передбачає:

  • Попередження виникнення боргу;
  • Обговорення виплати боргу;
  • Примусове повернення боргу.

Як керувати дебіторською заборгованістю

Перевірка партнерів

Перед заключенням договору з контрагентом важливо впевнитися, що в нього хороша репутація, тому неодмінно потрібно перевірити його історію співпраці з іншими компаніями. Потрібно подати запит на актуальний баланс партнера та вирахувати наступні коефіцієнти:

  1. Коефіцієнт швидкої ліквідності
  2. Коефіцієнт поточної ліквідності

Для визначення платоспроможності контрагента, необхідно вирахувати ці два коефіцієнти за три дати звітності. Це дозволить зрозуміти наскільки клієнт платоспроможний. А також важливо встановити правила відстрочення платежів. Наприклад, строком на рік відстрочення не надається, строком до 2 років у розмірі 30%, строком до 3 років 50% і більше.

Робота з боржниками

Для коректної роботи з боржниками потрібно підтримуватися наступного алгоритму дій:

  • Усне нагадування про заборгованість;
  • Письмове нагадування про заборгованість;
  • Передарбітражний лист;
  • Звернення до суду.

Якщо у перших двох етапах може брати участь категорійний менеджер, який веде контрагента, то у двох останніх виключно юрист.

Списання нестягнутих боргів

У випадку, якщо борг стягнути не вдається, його необхідно списати, або ж борг недостатньо великий, і звертатися до суду немає сенсу. В цьому випадку має бути одна з умов:

  • Організація боржника ліквідована, або її визнано банкротом;
  • Строк позивної давності закінчився;
  • На основі акту державного органу або постанови суду борг визнано безнадійним.

Якщо борг не вдається стягнути, підприємство має право його списати на витрати та зменшити податок на прибуток.